تبلیغات
learn more here - معرفی ویتامین ها بخش 8
 
learn more here
 
 
یکشنبه 22 خرداد 1390 :: نویسنده : رضائی

ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)

منابع غذایی b5

ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)

 

"ویتامین "B5 که به "پانتوتنیک اسید" نیز معروف می باشد، یک ویتامین آنتی اکسیدان محلول در آب است. این ویتامین به سه شکل در می آید و به نام های "پانتنول" و "کلسیم پانتوتنات" نیز نامیده می شود.

همه سلول‌های بدن نیاز به ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیك دارند. بدن انسان از پانتوتنیک اسید برای تبدیل کربوهیدرات ها ، پروتئین ها و چربی ها به انرژی استفاده می کند.

ویتامین B5 در بدن تبدیل به تركیبی به نام " كوآنزیم A " می‌شود كه وجود این ماده در بدن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است و فقدان آن سبب نارسایی رشد و خاكستری شدن موها و كم خونی می شود.

ویتامین B5 به عنوان ویتامین "ضد استرس" نیز شناخته شده است، زیرا عملكرد غده آدرنال(فوق کلیه) را تقویت كرده و بهبود می‌بخشد(غده آدرنال عضوی است كه بدن را در مقابل انواع استرس‌ها حمایت می‌كند).

ویتامین B5 برای عمل عضلات و اعصاب ضروری است و برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن، حیاتی است. این ویتامین همچنین در كاهش علایم دردناك روماتیسم مفصلی موثر است. در ضمن این ویتامین رشد و نمو را تسهیل نموده و به سلامت پوست و مو كمك می نماید.

با اینکه کمبود این ویتامین، به دلیل فراوانی آن در غذاها و ساخت آن توسط باکتری های روده، بعید به نظر می رسد، اما خستگی یکی از علائم زودرس و متداول کمبود این ویتامین می باشد.

عملكرد و فواید پنتوتنیك اسید:

* برای رشد، تولید مثل و خیلی از فرایندهای معمول بدن ضروری است.

* نقش مهمی در جلوگیری از افسردگی دارد.

* به تولید ویتامین D كمك می كند.

* باعث بهبود سریع تر زخم ها می شود.

* شركت در خیلی از واكنش های بیولوژیكی مانند: تولید انرژی، تجزیه اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه، ساخت اسیدهای چرب و چربی ها، كلسترول، هورمون های استروئیدی، تولید كو آنزیم A و آنتی اكسیدان سلولی گلوتاتیون

* جزء حیاتی برای ساخت گلبول های قرمز خون

* تولید هورمون های مربوط به استرس و هورمون های جنسی در غدد فوق كلیه(غدد كوچكی كه در بالای كلیه ها قرار دارند)

* مكمل این ویتامین معمولا برای درمان علائم بیماری آلرژی و طیف وسیعی از بیماری های پوستی استفاده می شود.

* تبدیل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها به انرژی

* تولید گلوکز در بدن

* شرکت در ساخت انتقال دهنده های عصبی و حفظ عملكرد صحیح اعصاب

* کمک به سلامت دستگاه گوارش

* کمک به استفاده بهتر بدن از سایر ویتامین ها

* کنترل استرس ناشی از سردردهای میگرنی ، فشارهای روانی ، سندرم خستگی مزمن و ترک سیگار و الکل

* برای تولید آنتی بادی های لازم جهت واکسیناسیون علیه کزاز، حصبه و آنفلوآنزای آسیایی لازم است.

* خوردن مکمل این ویتامین(مکمل پنتتئین)، موجب کاهش چربی خون می شود. در فردی با کلسترول خون بالا، خوردن این مکمل، باعث کاهش کلسترول بد(LDL ) و افزایش کلسترول خوب(HDL) می شود.

مقادیر توصیه شده برای دریافت پانتوتنیک اسید

یک میزان RDA رسمی برای ویتامین B5 وجود ندارد، با این حال فقدان پانتوتنیک اسید معمولا با فقدان دیگر ویتامین های گروه B همراه است. لذا به منظور جلوگیری از عدم تعادل ویتامین های گروه B ، B کمپلکس بخورید تا B5 نیز دریافت کرده باشید.

مقدار دریافت روزانه B5 برای بالغین چیزی حدود 7 – 4 میلی گرم در روز می باشد که این مقدار به راحتی در برنامه ی غذایی اکثر افراد عادی یافت می شود.

قرص ها و کپسول های حاوی پانتوتنیک اسید در دوزهای بین 500 – 100 میلی گرمی در دسترس هستند. دوزهای بالاتر در صورت لزوم، ممکن است به وسیله برخی پزشکان، برای درمان های خاص، تجویز شود.

منابع پانتوتنیک اسید

بهترین منابع این ویتامین، مخمر آبجو(مانند ماء الشعیر)، زرده تخم مرغ ، گوشت، دل و جگر و قلوه، مرغ ، بوقلمون، شیر، بادام زمینی ، لوبیا، سویا، تخمه آفتابگردان، پنیر، نخودفرنگی، غلات و نان سبوس دار ، ذرت، گل کلم، کلم پیچ، بروکلی، گوجه فرنگی ، عدس، جوانه گندم و ماهی قزل آلا می باشند.

بیشتر سبزیجات و میوه ها حاوی مقادیر کمی از این ویتامین هستند.

پختن و روش های آماده سازی غذاها و کنسرو کردن موجب تخریب این ویتامین می شود.

کمبود پانتوتنیک اسید

کمبود این ویتامین در بزرگسالان به معنای واقعی وجود ندارد، زیرا در خیلی از منابع غذایی یافت می شود. کمبود این ویتامین ممکن است در افراد الکلی رخ دهد.

با اینکه کمبود این ویتامین، به دلیل فراوانی آن در غذاها و ساخت آن توسط باکتری های روده، بعید به نظر می رسد، اما خستگی یکی از علائم زودرس و متداول کمبود این ویتامین می باشد.

کمبود B5 باعث افسردگی ، اختلال شخصیت، مشکلات قلبی ، افزایش خطر عفونت ها، خستگی، دردهای شکمی، اختلال خواب ، کرختی، تغییرات حسی در بازوها و ساق پاها ، بی حالی، گرفتگی عضلات، افزایش حساسیت به انسولین، افزایش سطح کلسترول خون و کاهش سطح پتاسیم در بدن می شود.

مسمومیت ناشی از مصرف زیاد

پانتوتنیک اسید در بدن انسان مسمومیت ایجاد نمی کند. اثرات جانبی قابل ملاحظه ای نیز، حتی در دریافت های بالاتر از 10000 میلی گرم (10 گرم) در روز گزارش نشده است.

فقط مقادیر بسیار زیاد، در حد چندین گرم در روز می تواند موجب اسهال شود. غیر از اسهال، واکنش مضری برای مصرف دوزهای بالا گزارش نشده است.

این ویتامین، فواید ویتامین های C ، B6، و B12 را در بدن بیشتر و کمبودشان را اصلاح می کند





نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها : ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)، ویتامین B5، پانتوتنیک اسید، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، " كوآنزیم A "، كم خونی، استرس‌، روماتیسم، عملكرد و فواید پنتوتنیك اسید B5، منابع پانتوتنیک اسید، منابع ویتامین B5، کمبود ویتامین B5 در بدن،
لینک های مرتبط :


یکشنبه 29 مهر 1397 08:42 ق.ظ
Whats up are using Wordpress for your site platform?

I'm new to the blog world but I'm trying to get started and create my own. Do you require any coding expertise to make your own blog?
Any help would be greatly appreciated!
جمعه 27 مهر 1397 09:21 ب.ظ
Howdy! I know this is kinda off topic however I'd figured
I'd ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog post
or vice-versa? My website addresses a lot of the same topics
as yours and I think we could greatly benefit from
each other. If you happen to be interested feel free to shoot me an e-mail.
I look forward to hearing from you! Terrific blog by the way!
دوشنبه 23 مهر 1397 05:39 ق.ظ
This paragraph gives clear idea for the new people of blogging, that
really how to do running a blog.
پنجشنبه 19 مهر 1397 02:34 ب.ظ
That is a great tip especially to those new to the blogosphere.
Short but very precise information… Thank you for sharing
this one. A must read post!
چهارشنبه 18 مهر 1397 07:08 ب.ظ
I know this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was curious what all is needed to get setup?
I'm assuming having a blog like yours would cost a
pretty penny? I'm not very web savvy so I'm not 100% certain. Any recommendations or advice would be
greatly appreciated. Cheers
چهارشنبه 18 مهر 1397 11:31 ق.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this write-up and also the rest of the site is
very good.
یکشنبه 15 مهر 1397 02:47 ق.ظ
If you would like to increase your experience just keep visiting this website and be updated with the hottest gossip posted here.
دوشنبه 9 مهر 1397 04:42 ب.ظ
I am not positive the place you're getting your info, but great topic.
I needs to spend a while studying much more or understanding more.
Thanks for fantastic information I was on the lookout for this information for my mission.
دوشنبه 9 مهر 1397 10:28 ق.ظ
Spot on with this write-up, I actually think this website needs far
more attention. I'll probably be back again to
read through more, thanks for the information!
دوشنبه 9 مهر 1397 01:43 ق.ظ
My spouse and I stumbled over here by a different web address
and thought I might check things out. I like what I see so now
i am following you. Look forward to looking at your web page for a
second time.
سه شنبه 27 شهریور 1397 08:20 ق.ظ
I really couldn't agree with you more Scorpio21.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 05:07 ب.ظ
резинка для фітнеса
заказать резинку для фитнеса
резинки для фитнеса пром юа
резинка для фитнеса купить украина
купить черную резинку для фитнеса киев
جمعه 17 فروردین 1397 12:35 ق.ظ
White gold is more silvery whereas platinum is extra grey.
Each complement white diamonds superbly, but they should not be blended in a bridal set.
پنجشنبه 16 فروردین 1397 04:36 ب.ظ
Have been taking little over a month.
شنبه 1 مهر 1396 11:32 ب.ظ
Hello there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay.
I'm definitely enjoying your blog and look forward to new posts.
دوشنبه 30 مرداد 1396 08:17 ق.ظ
Great post. I was checking continuously this blog
and I am inspired! Extremely helpful information particularly the ultimate part :) I care for such info much.
I was seeking this particular information for a very lengthy time.
Thank you and good luck.
شنبه 31 تیر 1396 09:23 ق.ظ
Please let me know if you're looking for a article author for your site.
You have some really great posts and I believe I would be
a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love
to write some material for your blog in exchange for a
link back to mine. Please shoot me an email if interested.
Thanks!
دوشنبه 1 خرداد 1396 04:21 ب.ظ
What i do not understood is in reality how you're not really
a lot more well-appreciated than you may be right
now. You're so intelligent. You recognize therefore significantly relating to this subject,
made me personally believe it from so many varied angles.

Its like women and men don't seem to be interested until
it's one thing to do with Girl gaga! Your individual stuffs excellent.
At all times take care of it up!
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 05:07 ب.ظ
Excellent web site. Lots of helpful info here. I'm sending it to several
buddies ans additionally sharing in delicious.

And naturally, thank you on your effort!
یکشنبه 27 فروردین 1396 02:41 ق.ظ
I read this post completely concerning the resemblance of latest
and earlier technologies, it's remarkable article.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 04:21 ق.ظ
Awesome issues here. I am very happy to peer your article.
Thank you a lot and I'm looking ahead to touch you.
Will you kindly drop me a mail?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


امیدوارم در این وبلاگ چیز های جدیدی بیابید ممنون...

مدیر وبلاگ : رضائی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :